تاریخ درج : 1389/12/22
تعداد نمایش : 570974

آموزش بافتني مجله پرداد شامل بافتنی 2013,مدل بافتنی,لباس و کلاه بافتنی,شال بافتنی,عروسک و عروسک بافتنی و ... مدل کلاه با نخ زری درون خدمت کاربران گرامـی باشد ، مدل کلاه با نخ زری با پرداد همراه  باشيد و آموزش انواع بافتنی اعم از دستكش و ژاكت,شال، كلاه , ... مدل کلاه با نخ زری را براحتی ببافيد و مدل‌ هاي قشنگي ياد بگيريد.

لازمـه شروع آموزش بافتنی ميل بافتن ياست و برای شروع بـه كار حتما مـیل و كاموا بافتني مناسب باشد. معمولا ميل بافتني‌ شماره يك که تا هفت درون بازار موجودند.

مرحله بعدی آموزش بافتنی اندازه‌گيري نمونـه است

قبل از شروع آموزش بافتنی شما گرامـیان را با تاریخچه بافتنی درون ایران و همچنین لوازم مورد نیـاز آشنا خواهیم کرد

اگر با تاریخچه و وسایل بافتنی آشنا هستید مـیتوانید اینجا کلیک کنید و مستقیما وارد آموزش بافتنی شوید

تاریحچه بافتنی:

در صد ساله اخیر کاوش‌ ها و پژوهش‌ های بسیـاری درون خصوص بافتنی توسط دانشمندان و پژوهشگران صورت گرفته هست ، درون این پژوهشـها نشان داده هست که ایرانیـان از پیشتازانی بوده‌اند کـه به کار بافندگی پارچه پرداخته‌اند. حتا ساکنین ایران باستان درون دورهٔ دوم سنگ (یـا بـه اصطلاح عصر حجر مـیانین) با فن پارچه‌بافی آشنا بوده‌اند. به منظور اثبات این واقعیت، بهترین گواه؛ سفال‌ها، نگین‌ها و مـهره‌هایی‌اند کـه بیش از هشت هزار سال قبل از مـیلاد درون ژرفای خاک‌های این مرز و بوم جا گرفته‌اند. پروفسور کارلتون کن کـه برای ادارهٔ کل باستان‌شناسی کار مـی‌کرد، ضمن کاوش‌هایی درون سال‌های ۱۳۲۸ که تا ۱۳۲۹ (1949 که تا 1950) درون غاری موسوم بـه غار کمربند درون نزدیکی دریـای خزر، پارچه‌هایی بـه دست آورد کـه ثابت مـی‌کند اقوام ایرانی از همان آغاز غارنشینی، پشم و بز را به‌صورت پارچه مـی‌بافتند. آزمایش‌هایی کـه با کربن ۱۴ بر روی پارچه‌ها انجام گرفت، نشان داد کـه قدمتشان بـه ۶۵۰۰ سال قبل از مـیلاد مـی‌رسد.

لنگرها و دوک‌هایی کـه طی سی سال اخیر درون حفاری‌های مختلف به‌دست آمده گواه وجود کارگاه‌ های بافندگی درون ایران کهن است. باستان‌ شناسانی چون پروفسور گیرشمن و دکتر فیلیس اکرمن تایید مـی‌کنند کـه عمر این دوک‌ها و لنگرها، با نخستین آثار سانسان درون فلات ایران مطابقت کامل دارد. درون دورهٔ تمدن شوش (۴۵۰۰ سال قبل از مـیلاد) فن پارچه‌بافی با توجه بـه ظرافت پارچه، راه کمال را طی کرده است؛ تیغهٔ مسینی کـه با سفال‌های عهد اول درون شوش به‌دست آمده و اثر املاح مس بر روی پارچه‌ای کـه تیغه را درون آن پیچیده بودند، گواه این مدعاست. هم‌اکنون قسمت‌هایی از این قطعه پارچه درون موزه لوور موجود است.

در دوره هخا نساجی ایران به‌ ویژه درون زمـینـه بافت پارچه‌های ابریشمـی، پشمـی نرم و لطیف، مشـهور بود و شاهان این دوره بـه داشتن لباس‌های زیبا و فاخر شـهرت داشتند. یکی از دلایلی کـه برای نشان پیشرفت صنعت پارچه‌بافی درون زمان هخاان ارائه مـی‌شود این هست که اسکندر با آن همـه تعصب یونانی‌گری، برحسب نوشته‌های هرودوت و پلوتارک از زمان ورود بـه ایران که تا هنگام مرگش لباس‌های زربفت ایرانی بر تن مـی‌کرد. پلوتارک و دبودور همچنین نوشته‌اند کـه پارچه‌های زری کـه تار آن را از طلا و نقره مـی‌کشیدند و همچنین مخمل، پارچه‌های پشمـی و پارچه‌های کتانی ایران درون دورهٔ هخاان بی اندازه مطلوب بود.

پس از انقراض دولت هخا، مدت ۵ قرن از نظر بسیـاری از صنایع و هنرها از جمله صنعت بافندگی بافتنی پیشرفت چشمگیری پدید نیـامد. این توقف صنعتی و هنری مولود دو عامل است. یکی نفوذ تمدن و سلیقه یونانی‌ها درون دوره سلوکی‌ها کـه موجب امحای فرهنگ و تمدن ایران و توقف هرگونـه پیشرفتی درون فنون و صنایع خاص ایرانی شد. دوم روحیـهٔ جنگجویی و جهانگیری پادشاهان اشکانی کـه هرچند افتخارات تاریخی بسیـاری را سبب شد و در بعضی مواقع ناگزیر بـه جنگ بودند، با این همـه پادشاهان این دوره را از پرداختن بـه این هنر، تشویق و تربیت صنعتگران و هنرمندان فارغ مـی‌کرد. از زمان اشکانیـان یـافته‌های فراوانی درون دست نیست تنـها اثری کـه از نساجی این دوره به‌دست آمده چند تکه پارچهٔ ابریشمـی هست که به‌همراه قطعه پارچه‌های بافته شده درون چین، ضمن کشفیـات ناحیـهٔ لولان درون منتهی‌الیـه ایران خاوری امروز بـه دست آمده است.

به گفتهٔ اکثریت قریب به‌ اتفاق پژوهشگران و مورخان، دورهٔ ساسانی یکی از درخشان‌ ترین و گویـاترین دوره‌ها از نظر بافندگی بوده است. مسعودی درون کتاب مروج‌ الذهب مـی‌نویسد: مدل کلاه با نخ زری نیمـی از شوکت و عظمت این دوره را حتما در توسعهٔ صنایع از جمله صنعت بافندگی جستجو کرد.خوشبختانـه بافته‌های این دوره به‌ وفور درون موزه‌ها و کلیساهای غربیـان حفظ شده است. دکتر محمد حسن زکی درون کتاب صنایع ایران بعد از اسلام درباره بافته‌های این دوره مـی‌گوید: «در این دوره، بافندگی ایران بـه اوج عظمت، ترقی و رونق خود رسید.

در دورهٔ اسلامـی بـه سبب درگیری عمومـی ایرانیـان با اعراب و چند پارگی حکومت‌ها درون دوره‌های مختلف، صنعت بافتنی و بافندگی از درخشندگی و پیشرفت افتاده بود و در بسیـاری از دوره‌ها صنعت پارچه‌بافی چنان سیر نزولی مـی‌پیمود کـه گمان نمـی‌رفت دیگر هرگز شکوفا شود. مـهاجمان هم دلِ خوشی از تمدن و فرهنگ ایرانی نداشتند، با این همـه صنعت پارچه‌بافی با ایستادگی هرچه تمام‌تر، بار دیگر خود را نمایـان ساخت. هنرمندان این پیشـهٔ ظریف با وجود آنکه بسیـاری از خلفا، با خوار شمردن آن و این‌که جولاهگی شغل پستی هست درصدد نابودی آن برآمدند، چنان د کـه پارچه‌بافان درون زمرهٔ نجیب‌ترین، با اعتبارترین و اصلی‌ترین شاغلان به‌حساب آمدند.

پروفسور پوپ درون کتاب شاهکارهای هنر ایران بـه شناسایی نابسامانی‌ها و عقب‌ماندگی‌های سال‌های استیلای مغول بر ایران درون زمـینـه نساجی مـی‌پردازد. او معتقد هست : «استیلای مغول با آنکه نخست درون سفال‌سازی و فلزکاری تاثیر مـهمـی نداشت، طراحی پارچه را به‌کلی تغییر داد. نقش‌هایی کـه از پیش از اسلام رواج داشت به‌کلی متروک شد. ترکیب‌ها و تصاویر همـه از رواج افتادند. رنگ روشن و حتی سفید کـه برای زمـینـه‌های طرح‌ها انتخاب مـی‌شد که تا طرحو شکل را برجسته‌تر جلوه دهد دیگر به‌کار نرفت و به‌جای آن رنگ‌های تند و تیره به منظور زمـینـه معمول شد. حتی روش کار هم تغییر کرد. سبک پارچه‌ها کم‌وبیش یکنواخت بود و اصل و منشاء طرح‌های این دوره غالبا نامعلوم است. هجوم سبک چینی و مغولی کـه سرشار از خشونت بود درون پارچه‌بافی موثر افتاد. درون دوره تیموری پارچه‌بافان را از شـهرهای مختلف جمع‌آوری، و به سمرقند اعزام د که تا در آنجا مشغول کار گردند. بدیـهی هست آنچه درون قالب دستور و سلیقه تیموریـان به‌وجود آمد نمـی‌توانست گامـی به‌سشرفت باشد.

به حقیقت حتما گفت دوران صفویـان، اوج شکوه و بلندی هنر و تمدن ایرانیـان بوده‌است کـه پس از اسلام مانند آن دیده و شنیده نشده‌است. آنان دوباره نام ایران را درون اندیشـه‌ها زنده د. بر اثر حمایت بی‌دریغ شاهان صفوی از هنرمندان توفیق عظیمـی درون پارچه‌بافی به‌دست آمد. به‌راحتی مـی‌توان پذیرفت کـه هنرمندان این دوره خاصه درون زمان شاه عباس کبیر بافته شده هست در تمام تاریخ هنر نساجی جهان همتا ندارد.

با سقوط صفویـان بـه دست افغانـها، چراغ هنر ایران هم رو بـه خاموشی گرایید. افشاریـه و زندیـه و قاجاریـان هم هیچ کاری به منظور نجات آن انجام ندادند. اگر دوره قاجاریـه را یکی از بدترین و دردآورترین دوران درون طول تاریخ ایران درون زمـینـه صنعت نساجی و بافندگی پارچه‌های دستی و سنتی بدانیم، بجاست. از طرفی دوره قاجار مصادف هست با نـهضت همـه جانبه کارخانـه‌های پارچه‌بافی اروپا، همچنین پارچه‌های روسی کـه افراد سودجو با رضایت شاهان وقت بی‌رویـه و ارزان وارد کشور مـی‌د و مانع برابری تولید کارگاه‌های دستی و سنتی با کارگاه‌های ماشینی مـی‌شد. صنعتگران و هنرمندان هم کـه نـه حمایتی مـی‌شدند و نـه بازاری به منظور فروش دست از کار کشیدند واین هنر چندین هزار ساله را به‌ دست فراموشی سپردند

آشنایی با وسایل بافتنی:

حتما خودتان مـیدانید کـه برای شروع بافتن ابتدا حتما لوازم و وسایل مورد نیـاز بافت بـه هماره يك نمونـه تهيه كنيد. بعد از اين كه آن را اندازه‌گيري كرديد و شروع بـه بافت مي‌كنيد. يك روش اندازه‌گيري آن هست كه تعداد رج‌ها و دانـه‌هاي بـه دست آمده درون يك مربع 5 سانتي‌ متر مربعي را محاسبه كنيد. اگر دویت دارید خودتان دانـه‌ شمار درست كنيد، بايد يك مقوا يا يك كاغذ راديوگرافي را برداريد و در وسط آن يك مربع 5 درون 5 ببريد و در كناره آن خيلي دقيق مثل خط‌كش سانتي‌مترها را علامت بزنيد. حال اين مربع را روي نمونـه كار خود سنجاق كنيد. نمونـه بافته شده بايد عادي باشد نـه خيلي كشيده و نـه خيلي جمع. حالا دانـه‌هاي يك رج و چند رديف كه بين اين مربع بـه شكل عمودي و افقي قرار گرفته هست را محاسبه كنيد.

کاموا بافتنی yarn

مـیل گرد بافتنی Circular_knitting_needles

انواع مـیل بافتنی knitting_needles

بوبین های بافتنی pony-yarn-bobbins- وسیله ای به منظور عوض رنگ کاموا

نگاه دارنده دانـه (رج) stitch-holder

سوزن بافتنی needle

منگله ساز بافتنی pom pom

نگه دارنده مـیل بافتنی coil knitting needle holders

نشانـه گذار دانـه بافتنی locking-stitch-marker

خط کش فلزی بافتنی ruler

متر خیـاطی tape measure

قیچی scissor

رج شمار بافتنی row counter

مـیل کمکی بافتنی help needle

اندازه گیر رجها بافتنی knitgauge

کاغذ شطرنجی بافتنی

جستجو های مرتبط

کلید واژه ها




[آموزش بافتنی,مدل بافتنی,لباس بافتنی,اموزش بافتنی,سایت بافتنی, مدل کلاه با نخ زری]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 19:59:00 +0000